Organizational Behavior Management (OBM) är en disciplin inom organisationspsykologi som fokuserar på hur man kan använda beteendevetenskaplig forskning för att förbättra prestation, produktivitet och effektivitet på arbetsplatsen.
Genom att applicera en systematisk metodik kan OBM hjälpa till att utveckla och implementera effektiva beteendeförändringar för att uppnå organisatoriska mål. OBM kan innebära att arbeta med allt från att utforma belöningssystem och prestationstester, till att införa utbildning och coaching för anställda. OBM är ett kraftfullt verktyg som kan användas för att öka engagemang och motivation bland anställda och därigenom förbättra företagets resultat.
Genom att applicera en systematisk metodik kan OBM hjälpa till att utveckla och implementera effektiva beteendeförändringar för att uppnå organisatoriska mål. OBM kan innebära att arbeta med allt från att utforma belöningssystem och prestationstester, till att införa utbildning och coaching för anställda. OBM är ett kraftfullt verktyg som kan användas för att öka engagemang och motivation bland anställda och därigenom förbättra företagets resultat.
Definiera beteendet och önskade resultat av det
Vi söker beteendet och det önskade resultatet. T.ex.
Beteendet att "proaktivt söka efter möjligheter att tillfredsställa och glädja kunder" och det önskade resultatet är "ökad kundnöjdhet och lojalitet".
Identifiera aktiverare och konsekvenserna som kommer att påverka beteendet
Aktiverare inkluderar alla stimuli som kommer att utlösa beteendet, såsom träning eller incitament. Konsekvenser inkluderar eventuella resultat som kommer att förstärka beteendet, såsom beröm eller erkännande.
Följ och
utvärdera interventionen
Detta kan göras genom att mäta kundnöjdhetssiffror och genomföra uppföljningsundersökningar. Dessa kan sedan utvärderas i förhållande till den nuläges basline som tidigare etablerades. Resultaten ger vägledning till nästa steg.
Mät det nuvarande beteendet för att fastställa en startpunkt för förbättring
Detta kan göras genom att genomföra undersökningar eller andra metoder för att samla in feedback. Målet är att skapa en nuläges baseline som vi sedan kan jämföra utveckling mot.
Utveckla och genomför en riktad intervention
Utveckla och implementera en riktad intervention som inkluderar aktiverare och konsekvenser som kommer att stödja beteendet. Till exempel att utbilda anställda i kundservicefärdigheter och ge incitament för positiv kundfeedback.
.
Beteende
Consekvens
Aktiverare