Organisationer är komplexa, adaptiva system. Den dynamiska interaktionen mellan varje element i en organisation lägger till exponentiell komplexitet – och oförutsägbarhet. Ändå, av någon anledning, drivs affärsverksamhet ofta utifrån antagandet att organisationer beter sig på enkla och förutsägbara sätt. Denna felanpassning har djupgående och mätbara konsekvenser för en organisations effektivitet.

Flexibel verksamhet..


Organisationer måste investera i att skapa flexibel affärsverksamhet — från strategi- och finansieringsmodeller till operativ styrning och själva strukturen i själva organisationen. Organisationer med flexibel verksamhet är bättre positionerade för att möta föränderliga behov och ta vara på nya möjligheter.

..skapar du genom


1.

Att anpassa strategier sömlöst


Strategi och strategisk planering är en pågående och framväxande process som snabbt kan förändras som svar på dynamiska förhållanden.

3.

Dynamisk (om)organisation


Team och människor måste kunna flytta dit de behövs som mest utan att fastna i alltför komplex förändringshantering.

2.

Dynamisk finansiering


Förmågan att reagera dynamiskt på förändrade omständigheter och framväxande möjligheter genom att flytta medel dit de kan få störst effekt.


4.

Balansera styrning och risk


Att ge människor största möjliga självständighet att betjäna kunder utan att utsätta organisationen för stora risker eller orsaka negativa konsekvenser.