Den mest övertygande konkurrensfördelen ett företag har är dess människor och den kultur de skapar tillsammans. Människor först ledarskap inser att ledarens uppgift är att göra vad som krävs för att människor ska lyckas, frodas och glädja kunden. Tanken på att ha ledarskap "sätta människor först" är dock inte begränsad till en organisations anställda. Det inkluderar också att odla en "folk-först"-kultur i förhållande till entreprenörer, externa partners, samarbetspartners och allianser.
Människor först ledarskap börjar med avsiktlig utveckling av tillit och respekt för alla i organisationen. Det handlar om att dela information, kommunicera transparent och fördela makt och ansvar. Det handlar mindre om vad du vet som ledare och mer om hur du skapar en miljö för att ge andra möjlighet att göra sitt livs bästa arbete.
Att fostra autentiska relationer
Autentiska relationer byggs inte upp av artificiell harmoni eller ytlig interaktion, utan genom ärliga, respektfulla diskussioner och debatter.
Styr med bemyndigande av ansvar
Bemyndigande tillåter individer att bidra på ett meningsfullt sätt genom tänkesätten "tillväxt och ägande". Bemyndigande utan ansvarsskyldighet är laissez-faire. Och ansvarsskyldighet utan bemyndigande är bara kommando och kontroll.