Traditionellt (av gammal hävd) drivs affärsverksamhet ofta utifrån antagandet att organisationer beter sig på enkla och förutsägbara sätt. Organisationer med flexibel verksamhet är bättre positionerade för att möta föränderliga behov och ta vara på nya möjligheter.

Strategisk planering sker genom en ständigt pågående, framväxande och återkopplingsdriven process...

Nuförtiden måste strategisk planering vara en pågående och utvecklande process som snabbt kan förändras som svar på dynamiska förhållanden. För att blomstra måste hastigheten på ditt företags strategi vara ett steg längre än marknadens takt och tillräckligt anpassningsbar för att ligga före sina kunder. Det betyder att den strategiska planeringen inte kan ta för lång tid eller vara för dyr. Målet är att skapa anpassningsbara strategier som kan föra dig framåt - även när omständigheter och prioriteringar förändras.

...som du skapar genom

Nya möjligheter och utmaningar kan komma från alla håll. Att ha ett sätt att hantera strategier som gör det möjligt för din organisation att anpassa sig dynamiskt är därför en nyckelkomponent i affärsflexibilitet. När din organisation är beredd att anpassa sina strategier snabbt och effektivt, kommer den att bli bättre på att omfamna förändringar, utnyttja nya möjligheter och möta framtidens behov.

1.

Chefer skapar levande och inspirerande framtidsvisioner och investerar tid i att inspirera alla till att gå i den riktningen


Vi utvecklar övertygande och levande berättelser om hur våra produkter och tjänster kommer att gynna våra nuvarande och framtida kunder som inspirerar alla att skapa den betydelsefulla framtiden.


3.

Ledare genomför regelbundna och frekventa strategiska granskningar och uppdateringar.


Ledare granskar regelbundet framsteg i organisationens strategiska planer och uppdaterar de strategiska planerna för att återspegla ny återkoppling, lärande och kunskap.

2.

Alla planerar med hjälp av önskad effekt, snarare än leveranser


Planer skapas för att uppnå mätbara och avsedda affärs- eller kundeffekter som levererar affärsvärde (effekter) snarare än bara de aktiviteter och leverabler som behövs för att nå målet (outputs). Specifika aktiviteter planeras inte i detalj för att möjliggöra större flexibilitet för att uppnå önskade effekter.

4.

Ledare genomför strategisk planering över flera tidshorisonter.


Ledare inkluderar mer än en tidsperiod (till exempel 1 till 3 år, 3 till 5 år, 10-20 år) när de utvecklar strategiska planer.

.

Affärsmodellers positioner & trender


Involvera och engagera din ledningsgrupp eller större delar i din organisation i att bedöma dina affärsmodellers positioner och trender. 

Det ger reflektion och ett bra ingångsvärde till en affärs- och/verksamhetsplanering. 

Använd resultatet för att hitta önskade tillstånd.

Bedömningen görs genom en enkät med högt integritetsskydd och är fri att använda. Beställ konfiguration och åtkomst.

Vision och önskade tillstånd


Genomförs i time-boxad workshop där ni utvecklar övertygande och levande berättelser om hur era produkter och tjänster kommer att gynna era nuvarande och framtida kunder som inspirerar alla att skapa den betydelsefulla framtiden.

Mål och nyckelresultat (OKR)


Genomförs i time-boxad workshop där ni utvecklar mätbara mål och nyckelresultat som ger riktning mot affärs- och/eller kundeffekter som levererar affärsvärde.

Guardrails för dynamisk finansiering / resursallokering


Med utgångspunkt i era mål och nyckelresultat genomförs den här time-boxade workshopen i syfte att öka

förmågan att reagera dynamiskt på förändrade omständigheter och framväxande möjligheter genom att flytta medel dit de kan få störst effekt. 

Ni skapar övergripande principer för / Guardrails för hur finansiering ska allokeras mot era OKRer, snarare än initaitv. Detta ger möjligheten att felxibelt prioritera och genomföra de initaitiv som ger störst effekt i den situation ni befinner er under verksamhetsåret.

Investerings-horisonter


Vi utforskar hur era mål och nyckelresultat fördelas över 4 investeringshorisonter för att skapa medvetenhet kring hur vi allokerar resurser och genom det kan vi bättre se hur ni säkerställer nuvarande och framtida intäktsströmmar.

Återkopplings-driven strategi


Vi tar fram en takt som är anpassad mot ert verksamhetsår där ni med given och återkommande frekvens granskar de effekter som ni önskat genom att följa era mål och nyckelresultat, samt utfall av resursallokering. Syftet är att möjliggöra anpassningsförmåga och dynamiskt strategiarbete baserat på utfall och lärande. 

Paketerade tjänster - Dynamisk strategi